Slabina dlouhých linek: riziko, že nedorazí včas

Téma: Bohuslav Svoboda

27.7.2012  Mladá fronta DNES Strana 2 Praha

Adéla Paclíková

PRAHA Rušení spojů, přestupy navíc a také spojování dvou linek v jednu dlouhou. To vše mají přinést veliké změny v dopravě, které se plánují ve veřejné dopravě zavést do září. Zda se tak nakonec skutečně stane, rozhodne městská rada v srpnu.

Posudek, který zpracovali pro primátora Bohuslava Svobodu odborníci z Českého vysokého učení technického a společnosti Boston Venture Central Europe, doporučuje termín odložit. Analyzují také konkrétní opatření na jednotlivých linkách. Na mnohé si stěžují Pražané. „S autory oponentního posudku budeme muset probrat a vysvětlit si jejich jednotlivé výtky. Máme na ně jiný názor, ale probereme jednotlivá opatření a budeme o nich diskutovat,“ říká náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.

Změnám v tramvajových linkách posudek mnoho nevytýká. Nestandardní jim však připadá ukončení linky 14, která se uprostřed trasy najednou změní ve spoj 24. „Ukončení linky formou přímého pokračování jako jiná linka je v Praze již známé z výlukových opatření, ovšem konečná stanice Ortenovo náměstí může být po cestující zmatečná,“ upozorňují v posudku. Nabízejí lepší variantu, a sice ukončit linku ve stanici Nádraží Holešovice.

Podle odborníků ČVUT bude navíc páteřní linka 17 jezdit nadbytečně, protože pojede v obdobné trase s linkou 3, která bude mít atraktivnější trasu než 17. U autobusů autoři analýzy vidí nebezpečí zpožďování spojů na linkách, které se sloučí a budou tak jezdit po mnohem delší trase. To je například případ linky 125 spojující Jižní Město se Smíchovem, která má být prodloužena až k metru na Skalku v trase dnešní 271. „Nebudeli zajištěna její spolehlivost, pak zpoždění vzniklé například v oblasti Jižní spojky bude přenášené až do Hostivaře a Strašnic,“ píše se v analýze. Následek podle nich může být takový, že lidé této lince i zavedenému systému nebudou důvěřovat.

To společnost Ropid, která změny připravila, odmítá. Prý se zajistí další opatření, aby ke zpožďování dlouhých autobusových linek nedocházelo. „Za poslední léta se odvedl velký kus práce, aby preference vozů MHD byla výraznější. Myslím, že celý systém od září fungovat bude,“ říká předseda dopravního výboru Jiří Nouza (TOP 09).

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha