Zóny míří i na „Jižák“

29.3.2012 Mladá fronta DNES Strana 3 Praha

Pavel Švec

U stanic metra chce Praha 11 zavést placené parkování. Modré zóny tak do roka dosáhnou periferie města

CHODOV Jako by se do ulic vylily tisíce litrů modré barvy. Tak by s nadsázkou mohla vypadat Praha budoucnosti. Ulice by lemovaly modré pruhy ohraničující zóny placeného parkování. Zatím jsou v Praze 1, 2, 3 a 7. Patrně už na podzim se přidá pátá a šestá městská část. A jak to tak vypadá, jejich řady co nevidět rozšíří i Praha 11.

„Už se dlouho potýkáme s nedostatkem parkovacích míst, která by využívali místní lidé. Jižní Město leží u dálnice D1 a často zde parkují řidiči, kteří jezdí do metropole zvenčí,“ vysvětluje starosta Prahy 11Dalibor Mlejnský a podotýká, že modré zóny zavedou pouze u čtyř stanic metra. „Tak vznikne 7 tisíc míst pro rezidenty,“ vypočítává Mlejnský. Nyní musí záměr ještě posvětit magistrát.

Modré zóny na Jižním Městě však podle některých tamních obyvatel, kteří bojují o volná parkovací místa každý den, příliš nepomohou. Ulice a parkoviště na sídlištích údajně ani tak neblokují vozy mimopražských řidičů jako vozidla místních lidí.

Parkoviště byla totiž projektována na mnohem nižší počet vozů, než se jich sem nyní snaží vecpat. „Modré zóny na sídlišti by byly jen další pákou radnice, jak z lidí tahat peníze. Zaplatím 700 korun za rok, ale nikdo mi stejně místo nezajistí. Každý večer se tu se sousedy přetahujeme o mnohem méně míst, než je třeba. Řidiči odjinud nás netrápí,“ míní Petr Málek z Chodova.

U metra však žádné domy nejsou

Navíc v bezprostřední blízkosti stanic metra na Jižním Městě zpravidla není žádná zástavba. U stanice Roztyly je autobusové nádraží a lesopark, na Chodově je obchodní centrum, na Opatově park. Pouze na Hájích je stanice přímo uprostřed sídliště. Jenže sem zase tolik aut s jiným písmenem na registrační značce, nežli je A, podle Málka nezajíždí – je to daleko od brněnské dálnice a šance, že zde bude volné místo, je pramalá.

Se zavedením modrých zón by také měli obrovské problémy obyvatelé panelových bytů na Jižním Městě, kteří tu nemají trvalé bydliště. A těch je ohromné množství – Pražané, kteří si našetřili na luxusnější bydlení, se totiž ze sídlišť stěhují a své původní byty pronajímají.

Že je situace s parkováním v Praze 11 zoufalá, dokazují i obsazená placená parkoviště. Ohromné plochy zejména na okrajích sídlišť totiž úřady pronajaly nebo prodaly soukromníkům. Ti pozemky oplotili a vybírají za parkovné až 1 500 korun za měsíc.

Radnice před třemi lety slibovala, že postaví několik parkovacích domů, ale tento slib zatím nesplnila. Postavil se jediný na Chodově, který je však podle místních lidí poloprázdný. Parkovné se tu totiž šplhá k několika tisícům měsíčně.

Starosta Mlejnský se hájí tím, že s lidmi o problému s parkováním hovoří a ti se k zónám staví pozitivně.

***

FAKTA Modré zóny v Praze Už je mají v Praze 1, 2, 3 a 7. Patrně už na podzim budou také v Košířích a na Smíchově v Praze 5. Stejně tak v Dejvicích, Bubenči, Hradčanech či v Bělohorské ulici v Praze 6. Ve stejnou dobu přibudou i na Jarově v Praze 3. V roce 2013 zavedou modré zóny v okolí stanic metra Roztyly, Chodov, Opatov a Háje v Praze 11. Podobný krok pak plánuje i Praha 4, 10 a 13.