Zapůjčení elektricky poháněného skůtru pro MČ Praha 11

V souvislosti s otevřením první rychlonabíjecí stanice pro elektricky poháněná vozidla, o akci jsme informovali v rubrice Zprávy z Prahy ve článku První rychlonabíjecí stanice zdarma pro veřejnost, došlo ke slavnostnímu předání/zapůjčení deset skútrů zástupcům městských částí, které využily nabídnuté možnosti zapůjčení elektřinou poháněného skútru na dobu dvou měsíců.

K zapůjčení došlo na základě rozhodnutí vedení městské části Praha 11 o zapojení do možnosti ověřování provozu elektricky poháněných vozidel a přihlášení do programu Praha elektromobilní. V této souvislosti se uvažuje o výstavbě další nabíjecí stanice pro elektromobily na území městské části Praha 11.

Odbor životního prostředí po skončení prezentace firem ABB a firmy Pražská energetika, a. s. (PRE), viz článek První rychlonabíjecí stanice zdarma pro veřejnost, pak převzal jeden elektrický skútr, na dvouměsíční zápůjčku, pro vyzkoušení. Další osud skútru je v jednání.

Za městskou část Praha 11 skútr osobně převzala místostarostka Ing. Eva Štampachová.

Uvažovaná nově postavená nabíjecí stanice by nebyla „rychlonabíjecí“ ale klasická (je finančně podstatně méně náročná). Jak včera uvedl zástupce PRE, v plánu firmy je k současným sedmi nabíjecím stanicím (jejich umístění je na mapce na stránce http://www.pre.cz/pre/o-spolecnosti/e-mobilita/epoint/umisteni-nabijecich-stanic.html) postavit další až do konečného počtu 22 stanic.

Jejich umístění zatím není stanoveno. Jak jsem zmínil, předpokládá se ještě jedna stanice na území MČ Praha 11. Výběr lokality pro umístění stanice je plně v kompetenci městských částí, pro dodavatele (PRE) je důležité pouze dostupné a odpovídající připojení lokality k rozvodné síti.

Za výstavbu nabíjecí stanice si PRE nic neúčtuje, považuje prý celou akci za testovací provoz a jak zástupce firmy poněkud velkomyslně prohlásil, chtít po zákaznících platit za testovací provoz by bylo nefér.

Hovořilo se také o provozních nákladech elektrovozidel. Podle informací by cena za km měla činit asi čtvrtinu současné ceny za palivo. Zákazník využívající elektromobil dostane kartu, která zaeviduje množství „načerpané“ elektřiny a přičte mu částku ke stávajícímu účtu za elektřinu.

Předpokládá se, že v případě čerpání u „cizích“ stanic, až firmy působící v jiných městech, nebo třeba na dálnicích, rozšíří stanice po celém území republiky, dojde k vzájemnému vyrovnávání účtů mezi dodavateli elektřiny a zákazník „si toho prý ani nevšimne“.


Petr Kefurt