Švédští studenti navrhli zástavbu Roztyl

Praha 1. června (ČTK) - Švédští studenti architektury navrhli zástavbu okolí metra Roztyly na pražském Jižním Městě. Kolem dálnice D1 by postavili budovy, které by odrážely hluk a emise, domy by podle nich měly vyrůst také kolem stanice metra.

Autoři svou diplomovou práci dnes představili novinářům. Plány částečně odpovídají vizi, kterou na začátku roku představila radnice Prahy 11. Tu odmítli někteří místní obyvatelé, kteří se obávají plánované změny územního plánu. Práci studentů ale přivítali.

Vlnu nevole vyvolala zástavba takzvaných Velkých Roztyl poté, co radnice Jižního Města navrhla magistrátu územní změnu této lokality. Vedení městské části se brání, že šlo pouze o maximalistickou verzi, která měla stanovit meze zástavby. Změnit účel pozemků v územním plánů se prý totiž snaží jejich vlastníci, jednotným postupem chce radnice zamezit nekoncepčnosti zástavby.

Odpůrci Velkých Roztyl se ale obávají, že návrh je skutečným záměrem radnice. V takovém případě by podle nich bylo zastavěno rozsáhlé území i současné zelené plochy. Praha 11 poté představila vizi, jak by si zástavbu představovala. Nové domy by podle návrhu měly vyrůst kolem dálnice D1, u samotného metra nebo na jih od stanice. Kromě administrativních budov by tam vedení Prahy 11 rádo vidělo i hotely, sportoviště nebo obytné domy.

Dva studenti z univerzity ve švédské Karlskroně na téma rozvoje Roztyl vypracovali diplomovou práci. V Praze strávili tři měsíce, během nichž se sešli se zástupci magistrátního Útvaru rozvoje města nebo organizacemi bojujícími proti místní zástavbě.

"Chtěli bychom udělat oblast příjemnější a atraktivnější pro obyvatele," řekl jeden z autorů Kristupas Liorancas. Hluku z dálnice by podobně jako studie Prahy 11 zabránili výstavbou domů podél silnice. Jeden z nich by byl schován pod umělým kopcem. Stanici metra by prosklili, aby z ní byl výhled na blízký Kunratický les. Kolem metra naplánovali několik budov s náměstíčkem. U lesa pak navrhli jezírko, které by zadržovalo dešťovou vodu. Sloužilo by pro rekreaci obyvatel. Zúžili by také ulici Ryšavého, na které navrhují omezit rychlost.

I když návrh v celku připomíná vizi radnice Prahy 11, u opozičních občanských sdružení se setkal s lepším přijetím. "Překvapilo nás, že se tam navrhuje hodně budov," řekl Martin Skalský ze sdružení Arnika. Přivítal ale, že autoři vycházeli z potřeb oblasti, ne z ekonomických kalkulů. "Je to rozumný kompromis," dodal.

Podle architekta Tomáše Víchy, který se studenty spolupracoval, jsou navrhované budovy nižší než návrh radnice, počítají také například se širšími uličkami. Dodal, že práce se nesetkala s výraznými námitkami ani na útvaru rozvoje města.


1.6.2010 12:52 Zpravodajství ČTK strana
cap