Ženy pro Dakar 2011 se pustily do vzájemného boje

Czech Dakar Team o víkendu 10. a 11. 4. prověřil účastnice soutěže „Ženy pro Dakar" v ostrých prověrkách 2. kola.

Podmínkou postupu bylo prokázání zdravotní způsobilosti i mechanické zručnosti, nastudování a úspěšné zvládnutí oficiálních pravidel a reglementů pro offroadové závody, řízení speciálu a navigování podle značek zapsaných v závodním itineráři s využitím navigačních přístrojů včetně buzoly.

Výběrová soutěž pro české a slovenské závodnice o možnost startovat v závodním týmu při rally Dakar 2011 po tzv. seznamovacích kolech vstoupila již do své ostré fáze.

Ve dvou víkendových dnech 10. a 11. dubna v Praze na Jižním Městě se uskutečnily prověrky účastnic soutěže Ženy pro Dakar. Ve 2. kole se soutěžilo jednak ze závodní teorie, odvolávající se především na platné „Standardní propozice FAS AČR pro Cross Country Rally", ale rovněž i z praktických dovedností, spočívajících v řízení terénního speciálu, navigování po trase zapsané standardními značkami FIA do Roadbooku (itineráře). Došlo i na využití navigačních přístrojů, jako je offroadovým jezdcům důvěrně známý „iritrak, bez kterých by byla jízda na Dakaru zhola nemožná, ale také v předvedení zručnosti mechaniků, například při výměně kola v dílnách závodního týmu.

Ještě před samotnými prověrkami přitom uchazečky musely doložit svou zdravotní způsobilost na základě potvrzení sportovního lékaře. Úkolem samotných prověrek pak bylo prokázat stupeň připravenosti na tvrdé vytrvalostní soutěže, které se často i pro jejich mužské protějšky odehrávají ve velmi obtížných podmínkách, kdy pětačtyřicítka stupňů v kabině vozu není žádnou výjimkou.

Hodně o prověrkách napověděl už první den, kdy se probíraly obecně závazné předpisy platící při podnicích konaných pod křídly FIA a to v kontrastu k odlišnostem v ustanoveních při podnicích pořádaných francouzskou organizací ASO (tj. především Dakaru a Silk Way) a samozřejmě podrobný test ze standardních propozic, ve kterém měly soutěžící prokázat, že porozuměly základnímu principu soutěží cross country.

Principem jízdy na takových soutěžích je jízda podle Roadbooku, kdy jezdci dodržují daný směr azimutem a na trase přejíždí přes identifikační body, které mohou minout podle reglementu dané soutěže v rozmezí např. 90 - 200 m. Systém GPS přitom zaznamená průjezd takovýmto bodem a jezdci jsou pak směrováni na bod další. Neprojetí takového bodu je hodnoceno časovou penalizaci v řádu hodin. Neprojetí za sebou následujících čtyř kontrolních bodů má za následek většinou vyloučení ze soutěže.

Aby se nezdary vyhýbaly závodnicím druhý den v neděli při prověrkách v Offroad Centru Praha, srdci pražské části Czech Dakar Teamu, kde se mimo jiné přestavují běžná silniční auta do podoby zdatných terénních vozů, popřál účastnicím soutěže Ženy pro Dakar" sám předseda výběrové komise Miroslav Zapletal, který se úspěšně zotavuje z těžkého zranění při lednovém Dakaru.

Dlužno podotknout, že jezdkyně, které prošly dosavadním sítem soutěže, se s úkoly popraly s chutí a příslovečným odhodláním, či dokonce „fortelem", jako tomu bylo v případě osmadvacetileté řidičky kamiónů Hanky Šavrňové, původem ze Sokolova, anebo šestatřicetileté grafičky Gábiny Procházkové z Krakovan. Mírná výhoda v praktických částech testů přitom byla na straně soutěžících, které už v minulosti posbíraly nějaké ty zkušenosti a trofeje na domácích, nebo evropských závodech, i když i zde platilo ono okřídlené pořekadlo "i mistr tesař se utne", navíc v situaci, kdy některé z „amatérek" velmi příjemně překvapily."

„Jsem na sebe moc a moc naštvaná," nechala se bezprostředně po svém účinkování v roli navigátora slyšet jinak ostřílená Michaela Maňovská z Mariánských Lázní, v okruhových závodech známá z posádky Maňovská ? Blahoutová, kterou ze série navigačních zmatků vysvobodila až pomoc zkušebního komisaře. Naproti tomu na navigátorském křesle excelovala Běla Lukášová z Roztok u Prahy, v civilní profesi letuška, které členové komise nechtěli věřit, že s navigováním teprve začíná: „Jednoduše mě to baví!" vysvětlila.

Pro 11člennou výběrovou komisi, v čele s Miroslavem Zapletalem, Jiřím Janečkem, Viktorem a Markem Chytkovými, Markem Spáčilem a Martinem Kolomým, to vůbec nebylo jednoduché rozhodování, ale po těchto prověrkách nakonec do dalších kol byla vybrána desítka nejúspěšnějších?

Nyní na účastnice soutěže čeká Slovensko a testy v rozsáhlém písečném a sprašovém polygonu u Senice, ležící na okraji výběžku Záhorské nížiny a na úpatí Bílých Karpat, v blízkosti státních hranic, 77 km severozápadně od Bratislavy.

"V Senici už soutěžící otestujeme v závodních autech. Budeme tam jezdit s Toyotou 120 T2, ale budeme tam mít i závodní T1čkový speciál Hummer," poznamenal nejúspěšnější český automobilový jezdec posledních let v rally Dakar Jiří Janeček: „Dívky zažijí poprvé ostrou rychlost v přímo v terénu, na vlastní kůži si ověří jak velký může být rozdíl brousit „pohodlné" okruhy, anebo se snažit o co nejlepší výsledek mimo klasické silnice. Nebudou se určitě cítit dobře, v té rychlosti a při rázech v terénu obvyklých. Některé tam určitě odpadnou, ale to je v pořádku, protože na Dakar mohou vyrazit jen ty nejodolnější a nejlepší."


15.4.2010 automix.centrum.cz strana 0 Motorsport
CAR.CZ