Chodovec + Roztyly východ

Roztyly východ Chodovec
Rozloha: 10,43 ha 8,56 ha
Počet bytů: 1126 bytů 586 bytů
Současný deficit dopravy v klidu: 687 park. míst 225 park. míst
Deficit po vybudování navrhovaných úprav: 404 park. míst bilance pozitivní (+111 míst)

Vymezení území a charakteristika stavu

Roztyly východ

Celek leží východně od stanice metra Roztyly. Lokalita menšího rozsahu s uceleným konceptem je vymezena na severu hranicí komerční zástavby, na západě ulicí Kloboukovou, dále na jih vede hranice po rozhraní s rodinnou zástavbou. Na jihu k řešenému území náleží parkoviště při ulici Blatenské, areál MŠ a osamocená řada sekcí východně od ulice Kloknerovy. Od ní směrem na sever vede hranice ulicí Kloknerovou.

Území nemá výrazné vazby s ostatní panelovou zástavbou. Od starších celků JM II je odděleno zatím nezastavěnými plochami (situace se změní po dostavbě Roztyl a centra JM II), s JM I jej spojuje pouze pěší lávka přes dálnici D1 v prodloužení ul. Kloknerovy. Nedostatek vazeb a propojení je největším nedostatkem, spolu s tím, že některá místa jsou zatížena hlukem z dálnice.

Pro většinu celku je charakteristická bloková zástavba s jasným odlišením vnitrobloků a uličních prostorů. Jsou zde jasné základní kompoziční principy, trasy pěších cest. Nedostatek vybavenosti kompenzuje blízkost metra, v dohledné době se bude, alespoň zčásti, dostavovat centrum JM II.

Chodovec

V měřítku Jižního Města se jedná pouze o malou lokalitu obytných panelových domů v prostoru mezi Spořilovem a Chodovem.

Zahrnuje pouze zástavbu bytových domů při ulicích Klapálkově, Čenětické, omezenou z jihu ulicemi Blažimskou a Keblovskou - navazuje zde na areál hotelu Košík. Funkčně je území orientováno spíše na Spořilov, prostorově jej od Spořilova odděluje pouze údolí nepatrné vodoteče.

Největší nevýhodou tohoto volného seskupení objektů víceméně bodového charakteru je jeho dnešní osamocenost, předností naopak nevelké měřítko zástavby.

Objekty se dají rozdělit do skupin s obdobným charakterem, velmi volných, nevymezujících vnitřní prostory.

Objekty jsou podobného měřítka, některé jsou bodové, jiné tvořené kratšími řadami či dvojicemi sekcí.

Koncept regulace

Roztyly východ

Regulace v tomto území bude spočívat spíše v kultivaci stávajících prostor ulic a vnitrobloků.

V ulicích může být postupně aplikována řada principů "obytných ulic" - retardéry, dláždění, pestřejší uspořádání parkovacích míst, jejich vystřídání se zelení. Vzhledem k poměrně nízké podlažnosti a tím i menší dopravní zátěži lze v některých úsecích uvažovat i snížený obrubník, což znamená větší volnost pohybu chodců za předpokladu důsledného vyloučení průjezdnosti a omezení rychlosti automobilové obsluhy.

Ve vnitroblocích a také v parkově upravené procházkové zóně na severní hranici území bude zapotřebí doplnit zeleň, především vysokou, ale i keře, nová svítidla, lavičky a pod. Tím budou zhodnocena i stávající kvalitní výtvarná díla.

Důraz je zde třeba klást na okrajové plochy celku - kvalitu a okolí pěších přístupových komunikací - doplnit chodníky podél vozovky Hrdličkovy ulice, kultivovat podchod pod ulicí Ryšavého (mimo řešené území), dotvořit ulici Kloknerovu jako důležitou pěší páteř.

Možnosti pro parkování lze doplnit o nová šikmá či kolmá stání, dostavět nadzemní garáže na parkovišti Blatenská, podzemní garáže především za bytovým objektem v Kloknerově ulici.

V území není mnoho možností, kam umístit hřiště pro větší děti. Doporučujeme jej umístit na okraji při areálu školky. V ulici Babákově vytvořit na místě dnešního hřiště (zdroje hluku) spíše prostor pro setkávání. Další možností pro umístění hřiště je prostor u kotelny v ul. Babákově.

Chodovec

Regulace respektuje stávající volnou strukturu s důrazem na maximální doplnění vysoké zeleně podél komunikací a v závěru dílčích otevřených prostorů, která by plnila především funkci větrolamů a dále tvořila intimnější prostorové působení.

Vymezení parkových ploch v návrhu naznačuje možnost zhodnotit plochy zeleně na svahu a propojit je procházkovou pěší trasou s odpočívadly a sportovními plochami. Odtud je navrženo lepší pěší spojení se zástavbou Spořilova. Trasy na jih k Jižnímu Městu I jsou navrženy v rámci nové zástavby navazujících území.

Jsou vytypovány některé plochy pro podzemní garáže, na parkovišti hotelu Košík bude třeba zachovat možnost alespoň jednoho objektu nadzemních garáží, který by navíc chránil obytnou zónu od ruchu parkoviště.

Schemata

Roztyly východ

  1. Funkční a prostorová regulace
    Funkční a prostorová regulace - schema, obrázek se otevře v novém okněFunkční a prostorová regulace - legenda, obrázek se otevře v novém okně
  2. Schema rozdělení celku do skupin
    Schema rozdělení celku do skupin - schema, obrázek se otevře v novém okněSchema rozdělení celku do skupin - legenda, obrázek se otevře v novém okně
  3. Schema dopravy
    Schema dopravy - schema, obrázek se otevře v novém okněSchema dopravy - legenda, obrázek se otevře v novém okně
  4. Trojrozměrné schema
    Trojrozměrné schema, obrázek se otevře v novém okně

Chodovec

  1. Funkční a prostorová regulace
    Funkční a prostorová regulace - schema, obrázek se otevře v novém okněFunkční a prostorová regulace - legenda, obrázek se otevře v novém okně
  2. Schema rozdělení celku do skupin
    Schema rozdělení celku do skupin - schema, obrázek se otevře v novém okněSchema rozdělení celku do skupin - legenda, obrázek se otevře v novém okně
  3. Schema dopravy
    Schema dopravy - schema, obrázek se otevře v novém okněSchema dopravy - legenda, obrázek se otevře v novém okně
  4. Trojrozměrné schema
    Trojrozměrné schema, obrázek se otevře v novém okně

Návrhový výkres

Roztyly východ

Situace - návrh, obrázek se otevře v novém okněSituace - legenda, obrázek se otevře v novém okně

Chodovec

Situace - návrh, obrázek se otevře v novém okněSituace - legenda, obrázek se otevře v novém okně

Ilustrační obrázky

Roztyly východ

Skica 1, obrázek se otevře v novém okněSkica 2, obrázek se otevře v novém okně

Chodovec

Skica 1, obrázek se otevře v novém okněSkica 2, obrázek se otevře v novém okně

Vytvořeno 24.11.2005 12:22:52 | přečteno 8413x | Ing. Petra Vlášková
load