Sestřelení spojeneckého letadla v Chodově v dubnu 1945

V roce 1945 bylo od ledna zřejmé, že se válka definitivně vrací tam, odkud počala - na území Velkoněmecké říše. Ústup německých armád již nestačily noviny, rozhlas a film nijak maskovat. Bylo nutné počítat s tím, že se válečné události bezprostředně dotknou také území "protektorátu". Pro nedostatek uhlí byly školní vánoční prázdniny prodlouženy do 22. ledna. Došel úřední zákaz konání výročních schůzí a valných hromad spolků a korporací. Objevovaly se skupiny osob, převážně Němců, prchajících z východu.
Brzy přišly úřední pokyny pro případ náletů a byla vydána orientační mapka, jak rozumnět rozhlasovým pokynům o blížícím se náletu. Mapu rozdělovalo osm kružnic od sředu Prahy. Chodov, ale také Žbraslav, Dobřichovice a dokonce Říčany byly zahrnuty do okruhu Velké Prahy. Po oznámení v rozhlase měla mapka umožnit orientovat se v rozsahu zbývající časové rezervy a včas vyhledat kryt.
Když ovšem přišlo hlášení, mnoho lidí místo do krytu chodilo na vyvýšená místa. Sledovali přelety a dohadovali se o místech bombardování. Někdy bývalo slyšet ohlas bombardování - dunění jen vzdáleně. Zato 14. února a 22. března byly dunivé zvuky velmi silné a nad Prahou vystupovaly sloupy dýmu.
V pondělí 16. dubna byl původně vyhlášen "malý náletový poplach" a v 15 hodin byl ukončen. Vzápětí však byl vyhlášen "velký poplach" a to již bylo nad Prahou vidět množství spojeneckých letadel. "Hloubkaři" bombardovali severovýchod hlavního města. Baterie protiletadlových děl, z nichž nejbližší byla v Hostivaři, zahájily palbu. Tentokrát se však na obloze objevila i německá stíhací letadla. V oblasti Vršovic, Strašnic, Záběhlic, Hostivaře, Spořilova a Chodova se ve vzduchu rozpoutala letecká bitva. Protiletadlové dělostřelectvo se zaměřovalo na spojenecká letadla, která se při bojových manévrech dostal nízko.
Jedno ze zasažených spojeneckých letadel za pozornosti chodovských obyvatel klesalo na katastr obce. V 15.15 hodin pilot nouzově přistál na pozemku rodiny Birnbaumovy z čp. 54, v blízkosti Vavrochova zahradnictví. Pilot z letadla vystoupil a šel směrem k obci, v ruce šátek bílé barvy. Na prsou se mu leskl kovový identifikační štítek. Němečtí vojáci z posádky v chodovské škole mu běželi vstříc. Vydal jim revolver, koženou brašnu a krátkou dýku. Pilot, později identifikovaný jako nadporučík Grifin, byl odveden do školy a později odvezen utem do Prahy. (Letoun nadporučíka Grifina byl z Chodova převezen na letiště ve Kbelích a přežil tam několik let. V odborné literatuře se dochovala jeho fotografie z letiště, kterou zpostředkovaně přejímáme a reprodukujeme - viz foto.)
Další letadlo se zřítilo a shořelo v Hostivaři, v zatáčce Na Groši. Třetí, hodně poškozené, odletělo směrem přes Kunratice, sledováno jiným anglickým strojem.