Na obsah stránky

Jazyk:ENDE
 

Prohlášení starosty - Praha 11 varuje před totálním dopravním kolapsem v okolí Chodova

Radnice požaduje po ministerstvu zahájení výstavby dalšího úseku Pražského okruhu ve směru k dálnici D11 do Hradce Králové.

Praha, 12. srpna 2010 - Urychlená příprava a zahájení výstavby dalších úseků Pražského okruhu, řešení potenciálního problému dopravního přetížení ulice 5. května na Jižním Městě a orientace na urychlení procesu přípravy a samotné výstavby dopravních komunikací - takové jsou požadavky Prahy 11 směrem k ministerstvu dopravy. Podle starosty Prahy 11 Dalibora Mlejnského se nastavený aktuální směr v oblasti výstavby dopravní infrastruktury prezentovaný ministrem dopravy Vítem Bártou míjí účinkem. Výsledkem podle něj budou jen zdlouhavá vyjednávání, nikoli faktické úspory.

Po otevření nového úseku Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 (směr Brno) a D5 (směr Plzeň), plánovaném na 20. září 2010, bude pro část Prahy 11 dopravní situace kritická. Uvažuje se totiž o tom, že se Jižní spojka mezi Spořilovem a Barrandovem zcela uzavře kamionové dopravě. Potom by všechny nákladní vozy jedoucí ve směru z Plzně do Hradce Králové projížděly po nové části Pražského okruhu až k Jesenici na dálnici D1 a dále pokračovaly směrem do centra po silnici 5. května až na Jižní spojku v části Spořilova.

„Obyvatelé Prahy 11 při podobném opatření po otevření Pražského okruhu žádná pozitiva nepocítí. Sice již nebudou kolem Chodova projíždět nákladní vozy směřující z Plzně do Brna, ale přibudou vozy jedoucí z Plzně do Hradce Králové a naopak,“ vysvětluje Dalibor Mlejnský. Na tento nápor není připravena část ulice 5. května u Spořilova, kde nejsou dostatečné podmínky pro tak velký nápor kamionové dopravy.

Radnice Prahy 11 proto očekává od ministerstva dopravy představení dalších plánů ve výstavbě chybějících úseků Pražského okruhu. Zcela zásadní prioritu pak vidí v dohodě mezi ministerstvem dopravy a pražským magistrátem nad otázkou uvedeného uzavření Jižní spojky nákladní kamionové dopravě.

Starosta Prahy 11 Dalibor Mlejnský hodnotí dosavadní postup nového vedení ministerstva dopravy velmi kriticky. „Určitě jsem pro, aby se šetřilo. Nicméně zásadně nesouhlasím s tím, aby předmětem takových úspor bylo zastavení výstavby chybějících úseků silniční infrastruktury,“ říká Dalibor Mlejnský.

Podle Prahy 11 je v dopravní infrastruktuře celá řada projektů, které nemohou být zastaveny. Patří mezi ně například úsek 511 Pražského okruhu. Ten by se měl napojit na část Pražského okruhu, která bude otevřena v září tohoto roku. Úsek 511 spojí dálnice D1 z dálnicí D11 vedoucí do Hradce Králové. „A podobných úseků je celá řada. Například dálnice D3 do Jihočeského kraje, dostavba D8 v severních Čechách a další,“ doplňuje Mlejnský. Podle něj do těchto míst republiky míří velká část obyvatel Prahy 11, proto jejich dostavbu vnímá radnice jako prioritní.

Ministerstvo dopravy vedené Vítem Bártou by se podle Mlejnského mělo spíše soustředit na perspektivnější otázky, než je škrtání staveb. Jednou z nich je například plánování výstavby další části Pražského okruhu z Jesenice směrem k Černému mostu, kde má navazovat na dálnici D11 do Hradce Králové. Podle Dalibora Mlejnského by se ministerstvo dopravy mělo spíše než k jednání o úplném zastavení staveb soustředit na to, jak investice do výstavby dlouhodobě využít ku prospěchu české ekonomiky a podpory domácího průmyslu. Mezi opatření navrhovaná starostou Daliborem Mlejnským patří:

1. Primárním zájmem ministerstva dopravy musí být dlouhodobá vize výstavby nových a chybějících úseků silniční infrastruktury, nikoliv vytváření koncepcí a plánů jejich zastavování. Česká republika nemá kompletní dálniční síť. Absence potřebných úseků má a bude mít dopad na ekonomiku a dopravní flexibilitu již silně strádajících regionů. Mezi úseky s jasnou prioritou je například pokračování dostavby Pražského okruhu ve všech chybějících částech hlavního města, dálnice D8 spojující Prahu s Berlínem a dálnice D3 mezi Prahou a jižní částí Evropy.

2. Vedle úvah o snižování marží stavebních společností - na kterém se budou podle Dalibora Mlejnského obě strany v tržním demokratickém prostředí domlouvat jen velmi složitě - doporučuje starosta Prahy 11 vytvořit spíše lepší systém financování staveb, při kterém budou zhotovitelé povinni proinvestovat vynaložené prostředky v českém prostředí a u českých dodavatelských firem. V sektoru dopravního stavitelství mohou podle něj fungovat tzv. offsetové programy. Zhotovitelé budou muset tuzemské stavby zadávat českým subdodavatelským firmám a současně pro české firmy hledat uplatnění i u jiných stavebních projektů v zahraničí. Offsetové programy mohou být dokonce nastaveny tak, že zhotovitel bude povinen vysoutěženou částku na stavbu jemu přiděleného úseku do české ekonomiky „vrátit“ nejen ve stejném, ale i vyšším objemu. Například u stavby se smlouvou o částce 6 miliard korun a při offsetovém programu ve výši 150 procent bude muset zhotovitel zadat 80 procent objemu českým firmám (4,8 miliardy korun) - tzv. přímý offset. Další část do uvedených 150 procent (4,2 miliardy korun) může zhotovitel realizovat tzv. nepřímým offsetem. Tedy tím, že jakýmkoliv českým podnikům zprostředkuje zhotovitel v tuzemsku nebo v zahraničí obchody za uvedenou výši 4,2 miliardy korun, přičemž nemusí jít o obchody ze sektoru dopravního stavitelství. Podle Dalibora Mlejnského může mít takový systém financování dva pozitivní výstupy: „Firmy závazek více než stoprocentního offsetového programu přinutí ve vlastním zájmu spořit, aby nabídly co nejnižší cenu.. A současně se tím stane český průmysl více dynamičtější. Českým subdodavatelům se tím otevřou nové zakázky,“ vysvětluje Dalibor Mlejnský.

3. Energie vkládaná ministerstvem do hledání staveb, které uzavřít, by měla být spíše využita k vytváření nového systému přípravy a realizace staveb. Nelze efektivně a úsporně stavět v prostředí, kdy musí ŘSD pod pohrůžkou blokování výstavby vycházet vstříc každému občanskému nebo ekologickému sdružení a budovat náročná ekologická opatření v řádech miliard korun. Všechna tato nadstandardní opatření, která jsou často úplně zbytečná, navyšují celkovou cenu staveb. Nelze se pak divit, že peníze na další výstavbu chybějí.

Dalibor Mlejnský vyzve ministerstvo dopravy k řešení dvou nejzávažnějších problémů. Patří mezi ně příprava dalšího harmonogramu prací při výstavbě Pražského okruhu v jihovýchodní části hlavního města Prahy a nalezení takového modelu vedení dopravy na Jižní spojce a na nově otevíraném úseku Pražského okruhu, který nezkomplikuje život obyvatel Prahy 11.

12.8.2010 14:30:57 | přečteno 2712x | Ing. Miloš Hejný

Kalendář akcí >

Bytová komise
Kino klub Zahrada – Karel
Tradiční dušičkový průvod
Drum Circle s Petrem Šušorem
Komise pro strategické a územní plánování
Milionový údržbář
Komise pro seniory
Výbor pro územní rozvoj a životní prostředí
Přednáška pro seniory: „Prevence požárů v bytě“
Průdušky
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Nedělní pohádka pro děti: Bramborové království
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Přednáška pro seniory: „Prevence požárů v bytě“
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
KOMENTOVANÁ VYCHÁZKA pro seniory: Bílá Hora, jak ji ještě neznáte
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Kontrolní výbor
Komise pro správu majetku a podporu podnikání
Dopravní komise
TANEČNÍ O SPOLEČENSKÉ ODPOLEDNE pro seniory
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Finanční výbor
TURISTICKÁ PROCHÁZKA pro seniory: Přes Louštín do Krušovic
Přednáška v klubu seniorů Zdravá strava v seniorském věku
Jedenáctého na „Jedenáctce“
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
KOMENTOVANÁ VYCHÁZKA pro seniory: Po stopách protagonistů stavovského povstání u příležitosti 400. výročí jejich popravy
KOMENTOVANÁ VYCHÁZKA pro seniory: Bílá Hora, jak ji ještě neznáte
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
CYKLOJÍZDA seniorek a seniorů: OD MOSTU K MOSTU
Karel Kekéši: Opět spolu a jen pro vás
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Sociální a zdravotní komise
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Šansony na tvrzi
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Komise informatiky
Melodie pro každého
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
O Sněhurce a sedmi trpaslících
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Komise pro likvidaci majetku
Komise pro výchovu, vzdělávání a národnostní menšiny
Vzpomínka na Václava Vačkáře
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Bezpečnostní komise
Bylo nebylo – Toymachine
Michal Foltýn: Houslový recitál
Jan Budař a piáno
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Jazz klub Tvrz: Lucia Chugai trio
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Pruhované panenky – O třech neposlušných kůzlátkách
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Tajemství jabloně
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Mediální komise
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Finanční výbor
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Komise pro seniory
Výbor pro územní rozvoj a životní prostředí
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Klaunův Vánoční stromeček – Divadlo Bořivoj
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
 

Senior TAXI

Více

TV Expres

Více

Mobilní aplikace Praha 11 v mobilu

pohodlný přístup ke všem informací z webového portálu www.praha11.cz ve Vašem chytrém zařízení

Více

 

Důležité kontakty

Úřad městské části Praha 11
Ocelíkova 672/1
149 41 Praha 415

tel: 267 902 111

O-linka
800 104 300
obcanskalinka@praha11.cz

Úřední hodiny

Odbory: územního rozvoje, kancelář starosty, kancelář tajemníka, ekonomický, majetkoprávní, správy majetku

Aktuální úřední hodiny

Úřad MČ Praha 11 © 2003-2010  |  podatelna@praha11.cz  |  webmaster  |  prohlášení o přístupnostimapa webu  |  RSS | QSw| QSa
load