Na obsah stránky

Jazyk:ENDE
 

Blue Effect a Jaroslav Svěcený na festivalu Tóny Chodovské tvrze 2011

Pokus, jak nejlépe přiblížit koncert, ve kterém spojily síly dvě velká jména naší hudby, Jaroslav Svěcený a Radim Hladík.

Říci, že spojením virtuozity ovládání čtyř strun houslí a šesti strun elektrické kytary vznikly nezapomenutelné hudební momenty, by bylo sice naprosto pravdivé, ale ne úplné.

Svěcený, B  Effect 017

Nesmím zde totiž zapomenout ani na další tři členy skupiny Blue Effect, zpěváka, druhého kytaristu a klávesistu Honzu Křížka, druhého zpěváka a baskytaristu Wojttecha a konečně bubeníka Václava Zimu.

V jednom rozhovoru na internetu Radim Hladík označil své mladé kolegy za motor kapely. Motor je sice motor, pro chod je důležitý, ale Hladíkova kytara je jen jedna.

Vzpomínám si na jeden koncert (před třiceti lety), přesný termín si nepamatuji, ale hráli tenkrát kousky z (tehdy) připravovaného LP „33“, kde během jednoho večera dvakrát přetrhl strunu.

Jak se pak, po koncertu, vyjádřil, prý se mu to, do té doby, ještě nestalo. Pro upřesnění, toto LP vyšlo na podzim roku 1981, muselo to tedy být někdy před tímto datem.

Nyní již struny netrhá, zato se to stalo hned dvakrát Honzovi Křížkovi. Tato situace vyvolala delší veselí, které přesně popisuje on sám, na webu Blue Effectu, ve své poznámce z úterního koncertu v Chodovské tvrzi na adrese http://www.blueeffect.cz/novinky/chodovska-tvrz-20~329/. Bylo by proto nošením dříví do lesa zde tuto poznámku opakovat.

Soustředím se proto na popsání svých dojmů z celého koncertu. Jaroslav Svěcený si zahrál s kapelou hned v úvodu, na závěr a ještě při několika vstupech. Jinak však nechal „Efektům“ velký prostor pro jejich originální a neopakovatelnou hudbu.

Naznačil jsem, že jsem již jistý pamětník. Začátky skupiny jsem však nesledoval, měl jsem jiné starosti (s úkoly v ZDŠ).

Na koncerty „Efektu“ jsem chodil někdy kolem roku 1980. Já tomu říkám třetí období jeho tvorby. Prvním by se dala označit doba vzniku skladeb Blue Efect Street, Sluneční hrob (připomenutá filmem Pelíšky) a podobné. Před čtvrtstoletím jsem pracoval v jednom pražském podniku TESLA, kde byla mezi vývojáři oblíbena skladba Stroj na nic. Všechny tyto písně jsou z alba Meditace (1970)

Druhé období by se dalo charakterizovat jako hledání a experimentování. Je to období alb Nová syntéza a Nová syntéza II, kde kapela kombinovala rockové prvky s jazzem, konkrétně natáčela s jazzovým orchestrem Československého rozhlasu (JOČR). Odtud pochází skladba Má hra, kterou převzala francouzská skupina One-T a pojmenovala The Magic Key: http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/one-t/the-magic-key-205618. Toto období pak ukončuje deska Modrý Efekt & Radim Hladík (1974), ze které dnes kapela hraje skladby Boty a nesmrtelnou „kytarovku“ Čajovna.

Svěcený, B  Effect 023

Moje oblíbené je artrockové třetí období. Jako milovníka složitých a dlouhých rockových skladeb zařazovaných do stylu artrock jsem jako jejich nejlepší album považoval nepochybně Svět hledačů (1979). Z tohoto alba jsme mohli slyšet skladbu Rajky. Patří do něj také, již zmíněné, album 33, odtud pochází další skladba 33, kterou jsme si také mohli poslechnout. To byla doba rozvoje syntetizátorů a klávesových nástrojů obecně. Když tedy dodám, že hudbu spoluvytvářeli (kromě zvuku kytary) ještě dva hráči na klávesové nástroje (později jeden), lze si představit, jak taková hudba zněla a jaký to byl nápor tónů.

Tehdy mě ve snu nenapadlo, že všechny uvedené skladby by bylo vůbec možné přearanžovat pro dvě „španělky“ a basu (a samozřejmě bicí). To je právě dnešní čtvrté období, které by se dalo nazvat akustické. Kdo zná tato alba, neuvěří, pokud to neuslyší. Ono to ale opravdu jde, jak kapela dokázala na zatím poslední „živém“ dvouDVD Acoustic/Time (2011). Radim Hladík v rozhovoru na internetu skromně poznamenal, že chtěli jen zjistit, zda umějí hrát. A že se prý ukázalo, že trochu jo.

Pro koncert v Chodovské tvrzi kapela zvolila poněkud „tvrdší“ rockovější provedení (bylo to koneckonců pod širým nebem). Byl to jakýsi kompromis mezi původními verzemi a současným akustickým trendem aranžmá skladeb. Největší rozdíl byl v absenci kláves. Po koncertu jsem se ptal R. Hladíka právě na tento rozdíl. Klávesy již prý v kapele nechce a celkově se prý hodlá orientovat více do budoucnosti a na novou tvorbu. A také na nové a mladé posluchače. Ti, jak říkal, zatím objevují starší skladby. 

Jedna stará zkušenost ale říká, že není důležité, na co muzikant hraje, ale jak hraje. Dalo by se pak dodat, že by mohl R. Hladík hrát třeba na hřeben. Protože by hrál jistě stejně neuvěřitelně, jako na kytaru, zážitek by byl určitě dokonalý.

Když už probírám nástroje, musím zmínit, že Jaroslav Svěcený si na koncert ve tvrzi vzal na bigbít (jak řekl R. Hladík) robustnější housle z roku 1963 (z dílny houslaře Pilaře).

Myslím, že večer v Chodovské tvrzi se vydařil a přítomní byli spokojeni. Já jsem byl velice příjemně překvapen, že hudba, na kterou jsem chodil před třiceti lety, je stále aktuální. I dnes, v době neskutečné komerce v hudebních médiích, existují muzikanti, na které stojí zato přijít na koncert, nebo si třeba koupit nová či znovu vydaná alba.

Další obrázky z koncertu najdete zde, nebo ve fotogalerii.


 Petr Kefurt

1.8.2011 0:03:19 | přečteno 2507x | Petr Kefurt

Kalendář akcí >

Bytová komise
Kino klub Zahrada – Karel
Tradiční dušičkový průvod
Drum Circle s Petrem Šušorem
Komise pro strategické a územní plánování
Milionový údržbář
Komise pro seniory
Výbor pro územní rozvoj a životní prostředí
Přednáška pro seniory: „Prevence požárů v bytě“
Průdušky
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Nedělní pohádka pro děti: Bramborové království
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Přednáška pro seniory: „Prevence požárů v bytě“
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
KOMENTOVANÁ VYCHÁZKA pro seniory: Bílá Hora, jak ji ještě neznáte
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Kontrolní výbor
Komise pro správu majetku a podporu podnikání
Dopravní komise
TANEČNÍ O SPOLEČENSKÉ ODPOLEDNE pro seniory
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Finanční výbor
TURISTICKÁ PROCHÁZKA pro seniory: Přes Louštín do Krušovic
Přednáška v klubu seniorů Zdravá strava v seniorském věku
Jedenáctého na „Jedenáctce“
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
KOMENTOVANÁ VYCHÁZKA pro seniory: Po stopách protagonistů stavovského povstání u příležitosti 400. výročí jejich popravy
KOMENTOVANÁ VYCHÁZKA pro seniory: Bílá Hora, jak ji ještě neznáte
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
CYKLOJÍZDA seniorek a seniorů: OD MOSTU K MOSTU
Karel Kekéši: Opět spolu a jen pro vás
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Sociální a zdravotní komise
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Šansony na tvrzi
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Komise informatiky
Melodie pro každého
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
O Sněhurce a sedmi trpaslících
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Komise pro likvidaci majetku
Komise pro výchovu, vzdělávání a národnostní menšiny
Vzpomínka na Václava Vačkáře
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Bezpečnostní komise
Bylo nebylo – Toymachine
Michal Foltýn: Houslový recitál
Jan Budař a piáno
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Jazz klub Tvrz: Lucia Chugai trio
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Pruhované panenky – O třech neposlušných kůzlátkách
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Tajemství jabloně
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Mediální komise
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Finanční výbor
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Komise pro seniory
Výbor pro územní rozvoj a životní prostředí
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
Klaunův Vánoční stromeček – Divadlo Bořivoj
Max Švabinský – Z kroměřížských parků do chodovské zahrady
 

Senior TAXI

Více

TV Expres

Více

Mobilní aplikace Praha 11 v mobilu

pohodlný přístup ke všem informací z webového portálu www.praha11.cz ve Vašem chytrém zařízení

Více

 

Důležité kontakty

Úřad městské části Praha 11
Ocelíkova 672/1
149 41 Praha 415

tel: 267 902 111

O-linka
800 104 300
obcanskalinka@praha11.cz

Úřední hodiny

Odbory: územního rozvoje, kancelář starosty, kancelář tajemníka, ekonomický, majetkoprávní, správy majetku

Aktuální úřední hodiny

Úřad MČ Praha 11 © 2003-2010  |  podatelna@praha11.cz  |  webmaster  |  prohlášení o přístupnostimapa webu  |  RSS | QSw| QSa
load